Sporten na je 40ste: hoe doe jij dat?

Zo, je welverdiende vakantie zit er weer op. Lekker uitgerust? Hoorde bij jouw vakantie ook een hapje en een drankje? Na je 40e blijven die helaas wat makkelijker op de heupen plakken. Maar sporten na je 40e als vrouw, hoe doe je dat als je weinig tijd (of zin) hebt? Ik vertel je mijn ervaringen, en hoor graag de jouwe!

Je metabolisme na je 40ste

Heerlijk, even relaxen terwijl je vakantie hebt. Ontspannen een boekje lezen, borrelen met vrienden en familie. Daar hoort eten en drinken bij, toch? Een glas wijn, hapjes, meer eten dan nodig is in dat goede restaurant omdat het allemaal zo lekker is. En als de vakantie voorbij is, ga je weer eens op de weegschaal staan. Oeps. Daar gaat je vakantiegevoel.

Het lijkt nog maar zo kort geleden dat je alles kon eten wat je maar wilde, zonder aan te komen. En als er dan wat extra kilo's bij waren gekomen? Dan hoefde je er niet veel voor te doen om het er ook weer af te krijgen. Een week of twee opletten wat je at en klaar was Kees. Maar na je 40e verjaardag verandert het een en ander in je metabolisme.

Na je veertigste vertraagt je stofwisseling namelijk ieder jaar steeds wat meer, waardoor je minder energie gaat verbruiken voor alle processen in je lichaam. Daarbovenop verandert je hormoonspiegel, en neemt je spiermassa af. Je hebt dus onder de streep minder calorieën nodig voor je vertrouwde levensstijl als voorheen. Blijf je wel hetzelfde eten als voorheen, dan kom je aan. Je verbrandt tenslotte minder gemakkelijk vet dan vroeger. Ga je minder bewegen dan voorheen, dan is het effect dubbelop. Zo simpel is het (helaas!). Heb je wel eens gehoord wat de definitie van gek zijn is? Gek zijn is steeds hetzelfde doen, maar telkens een ander resultaat verwachten. Dat gaat ook op voor op gewicht te blijven, wanneer je minder calorieën nodig hebt dan vroeger.

Als je wilt dat er iets verandert, zul je zelf iets moeten veranderen.

Aankomen na je 40ste gebeurt bij veel vrouwen. Het is niet altijd makkelijk om er iets aan te doen, als je graag op hetzelfde gewicht wilt blijven. Misschien heb je je erbij neergelegd. Of wil je er iets aan doen, maar vind je het moeilijk om motivatie te vinden om te sporten en af te vallen. Denk je bijvoorbeeld:

" Het is nu niet het juiste moment om iets te veranderen, dat kan pas als..."

" Wat een dag, ik heb nu wel iets lekkers verdiend."

" Ik ben moe, heb nu geen zin. Ik ga morgen wel sporten."

" Ik heb niemand om mee te gaan sporten en ik wil niet alleen."

Is dit herkenbaar voor jou? Voor mij wel! Maar ik heb de manier van sporten gevonden die bij mij past, als 40+ vrouw. Dat ging niet zonder slag of stoot..

Hoe ik ging sporten als 40+ vrouw

Vorig jaar december moest ik de kapsalon weer sluiten in verband met de lockdown. Ik herinnerde mij nog goed hoe er bij de eerste lockdown in februari enkele kilo's waren bijgekomen. Ik kijk namelijk liever sport, dan dat ik zelf ga sporten.. Gelukkig maak je als kapster stiekem best wat kilometers op een dag. Maar doordat ik niet kon werken, bewoog ik flink minder en had ik meer tijd om te snoepen. Daar wilde ik de tweede lockdown voor waken. Dus ik nam me voor om weer te gaan hardlopen. Gewoon weer bij de basis beginnen. Klinkt makkelijk toch? Gewoon beginnen met een halve kilometer, appeltje eitje.

Oef, dat viel vies tegen. Ik had totaal geen conditie, en ik voelde spieren in mijn lijf waarvan ik niet eens wist dat ik ze had! Ik werd de dag na mijn eerste rondje hardlopen wakker met het gevoel dat er enkele vrachtwagens over mij heen waren gereden. Oh ja, daarom hield ik niet van sporten.. Maar ik gaf niet op en dacht: 'Kom op Jolanda, hier moeten we doorheen!'

Hardlopen in de ochtend

Twee dagen later rende ik in de vroege ochtend hetzelfde rondje. En het ging iets beter. En twee dagen later ging het nog iets beter, en liep ik wat verder. Dit heb ik sindsdien verder uitgebouwd. Twee dagen rust, en dan in het ochtendzonnetje hardlopen. Een mooier begin van de dag kun je niet hebben! En.. in april heb ik mijn eerste 10 km bereikt, waar ik erg trots op ben. Ik voel me stukken beter: mijn lichaam voelt sterk, en het doet me goed om mijn hoofd leeg te kunnen maken tijdens het rennen. Even nergens aan denken. Gewoon genieten van de prachtige natuur om me heen en een momentje voor mezelf.

Maar vergis je niet: ook al heb ik mijn sport gevonden, en vind ik hardlopen inmiddels echt leuk- mezelf motiveren om te gaan blijft lastig. Maar zodra ik bijna aan het einde van mijn hardlooprondje ben, en ons huis weer in zicht komt.. dan denk ik: 'YES! Ik heb het toch maar mooi weer geflikt.' En dat gevoel geeft me de kick om door te gaan.

Ik ben erg benieuwd naar jouw verhaal, wat doe jij aan beweging? En vind jij het leuk, of doe je het omdat het moet?

Naar het overzicht